Lejrture

At rejse er at leve – og vi lever rigtig godt på Øster Jølby Friskole

På Øster Jølby Friskole vægter vi lejrturene højt, da de skaber positive oplevelser, samhørighed og en fælles referenceramme, som både børn og lærere kan bygge videre på, når de er tilbage på skolen igen. Hos os lægger vi meget vægt på at skabe gode relationer både mellem børnene, men i særdeleshed også mellem børn og voksne. Dette bidrager lejrturene i høj grad til. Det er både sjovt og givende for børnene at opleve deres lærere på en anden måde end til hverdag. Det er givtigt for relationen mellem lærerne og eleverne – at man griner sammen, og at lærerne går lidt ud af autoritet-rollen.

I de gode gamle dage var det populært at tage på dannelsesrejse. Det var en gode, som dengang primært var forbeholdt de økonomisk velstillede unge mennesker. Formålet var at udvikle personligheden ved at give den rejsende indsigt i og forståelse af andre kulturer. Netop dannelse er en af skolens vigtigste opgaver. Hos os er lejrturene for alle, og de er et vigtigt fundament i den dannelsesproces, som vi skaber på vores skole. Vi er sikre på at vores børn vender hjem fra lejrturene med taske fyldt op med gode oplevelser både kulturelle, sociale og historiske.

Vores yngste børn plejer at være på lejrtur på Harrebjerg lejrskole. Stedet har en smuk naturskøn beliggende. De dejlige omgivelser giver mulighed for at bade i fjorden, lege omkring lejrskolen og en masse fælleshygge.

At rejse er at leve, er som bekendt et gammelt H.C. Andersen citat. Vores mellemgruppe besøger traditionelt enten Aarhus, Odense, Sønderjylland eller Silkeborg. Der bliver dermed også mulighed for at se H.C. Andersens barndomshjem og museum.

I løbet af 7. – 9. klasse har vi vores populære Bornholmertur. Solskinsøen viser sig næsten altid fra sin gode side og lever op til sit navn, når vi kommer på besøg. Foruden den fantastiske bornholmske natur, så oplever vi blandt andet Hammershus, Ekkodalen, Helligdomsklipperne, Gudhjem, Svanekke, Dueodde, Øster Lars rundkirke og Opalsøen.

Foruden Bornholm, så kommer de ældste elever også til København og en europæisk storby. Valget falder ofte på Berlin, som har utrolig meget historie og kultur at byde på det. Det samme gør sig gældende for vores egen hovedstad. Selvom København rummer meget kultur og historie, så afsætter vi også tid til at bruge en aften i Tivoli, hvor de unge mennesker kan give den fuld gas i alle forlystelserne.

Lejrtur4
Lejrtur1